Mijn eerste Onderneming, Dificem

Geschreven door: Frank

Publicatiedatum: 14 september 2019
Eigen onderneming Dificem

Het is een feit! Sinds 1 augustus ben ik ondernemer en eigenaar van mijn eerste eigen onderneming, genaamd Dificem. Een klein online marketing bureau dat zich specialist mag noemen op het gebied van websites. Van mijn passies, het bouwen en optimaliseren van websites, mag ik officieel mijn werk maken.

Als je dit leest ben je vast nieuwsgierig naar mijn verhaal. Je hebt nota bene niet voor niks op deze blog geklikt, toch? In deze blog ga ik jou alles vertellen over mijn eerste onderneming. Ik neem je mee in mijn verhaal, mijn redenen om een eigen bedrijf te starten en waarom ik voor de naam Dificem heb gekozen.

Ontstaan

Om volledig te begrijpen waarom ik de keuze heb gemaakt om voor mijzelf te beginnen neem ik je mee naar eind mei 2019. Van mijn toenmalige werkgever kreeg ik te horen dat mijn toenmalige werkzaamheden kwamen te vervallen. Niet omdat dit zo zeer aan mij lag, maar meer door de veranderingen die ze doormaakte en de gewenste groei die ze wilden gaan realiseren.

Een vervelend moment. Het werk waar ik de afgelopen anderhalf jaar dagelijks met plezier mee bezig was zou komen te vervallen. Daarnaast viel ook mijn toekomstig plan enigszins in duigen. Het zou namelijk betekenen dat ik op zoek moest naar een nieuw leerbedrijf dat mij de komende vier jaar zou moeten gaan begeleiden naar een bachelor diploma.

Ondanks de vervallende werkzaamheden kreeg ik nog wel de kans mij langer te binden door een ander takenpakket op me te nemen. Echter, omdat ik door wilde blijven groeien op het gebied van online marketing en het ontwikkelen van websites sloeg ik dit aanbod af.

Wat wil ik?

De komende tijd moest ik gaan bepalen wat ik precies wilde gaan doen. Een aantal opties lagen voor de hand. Het op zoek gaan naar een nieuw leerbedrijf om vervolgens alsnog aan mijn studie te beginnen leek het meest voor de hand te liggen. Echter leek het mij aan de slag gaan als SEO-specialist ook een mooie kans. De richting die ik op wilde was me duidelijk.

Omdat ik in juli afstudeerde als medewerker marketing en communicatie had ik gelukkig een diploma op zak. Iets wat in de huidige maatschappij zeer belangrijk is. Omdat ik al verzekerd was van een diploma kwam er ook een ander idee bij me naar boven. Het starten van mijn eigen onderneming.

Een eigen online marketing bureau

Omdat ik uit ervaring al wist dat er een vraag is bij het mkb naar effectieve websites zag ik deze kans. Omdat ik zelf de laatste paar jaren flink had geïnvesteerd in het leren bouwen van websites in WordPress en het optimaliseren hiervan voor zoekmachines leek dit een goede basis om vanuit te starten.

Na een aantal gesprekken met mijn ouders, vrienden en andere experts op het gebied van online marketing kwam ik tot de conclusie. Ik wil een eigen onderneming starten. Ondanks wat verbaasde blikken en adviezen om het niet te doen stapte ik maandag 5 augustus 2019 het Ondernemersplein in Rotterdam binnen om mijn bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Inschrijven Dificem Kamer van Koophandel

Mijn idee

Vanaf de start van mijn bedrijf was het duidelijk op welke doelgroep ik me wilde gaan richten. Daarnaast was ook de manier waarop ik met Dificem de markt wilde benaderen duidelijk. Dificem moest het gat tussen het mkb en grotere bedrijven gaan verkleinen. Ook kleinere bedrijven moesten op een goedkope maar zeer effectieve manier online aanwezig zijn met hun website.

De kans die ik zag ging verder dan deze gedachte. Het maken van websites is één ding. Het maken van effectieve website een ander. In mijn ogen kan een website als veel meer dienen dan alleen een statisch online visitekaartje. Het werft nieuwe bezoekers, die het vervolgens overtuigd van je expertise en omzet naar een daadwerkelijke conversie.

Omdat ik veel trainingen volgde en mij verdiepte op zowel de online vindbaarheid kant als de conversie kant. Was ik er van overtuigd deze kennis in de praktijk te kunnen gaan brengen.

Het bedenken van een naam

Nu ik een anderhalve maand bezig ben met mijn onderneming is een vraag die mij vaak gesteld wordt, de rede van de naam. Dificem is een woord dat praktisch niemand kent. Logisch, het is namelijk een vertaling vanuit het Latijn.

Want ondanks dat ik lastige keuzes heb moeten maken om te starten, was het bedenken van de naam het lastigst. In mijn optiek was het niet verstandig mijn bedrijfsnaam aan mijn persoonlijke naam te koppelen. Niet zozeer omdat ik bang was om mijn naam te verslechteren. Maar meer omdat ik echt een losstaand merk neer wilde zetten.

Ook het gebruiken van online marketing gerelateerde termen zag ik niet zitten. Naar mijn mening zou dit voor een iets wat kinderachtig idee zorgen. Daarnaast wilde ik de naam ook eventueel voor andere diensten kunnen gebruiken mocht het ooit doorgroeien tot waar mijn ambitie ligt.

De geboorte van Dificem

Om mijn kennis op het gebied van het bedenken van een naam te vergroten, begon ik met het lezen van content hierover. Al snel kwam ik een interessante manier tegen. Namelijk, het vertalen vanuit het Latijns. Je kiest een woord en vertaald dit vanuit het latijn naar het Nederlands.

Na een aantal interessante en algemene woorden te hebben gebruikt kwam ik op het woord bouwen. Ondanks dat achteraf deze vertaling anders blijkt te zijn kwam ik uit bij het woord Ædificem. Dit sprak mij wel aan. Om het net even wat makkelijker te maken veranderde ik het in Dificem.

Dificem online marketing bureau

Toekomst

Ondanks dat ik pas gestart ben en het lastig is voor mij om een realistisch beeld van de toekomst te vormen wil ik hier toch iets over kwijt. Natuurlijk, mijn doel is om van Dificem in de komende jaren een autoriteit te maken op het gebied van websites. Het lijkt me enorm gaaf als deze naam over een aantal jaren bekend is in de wereld van online marketing.

Een persoonlijk iets wat bij mij voorop zal staan is doorontwikkelen. Zowel op het gebied van online marketing en in het ontwikkelen van websites, als op persoonlijk vlak. Omdat ik bewust de keuze heb gemaakt te stoppen met verder studeren vindt ik het des te belangrijk dat ik zelf niet stil blijf staan.

Over auteur

Mijn carrière als online marketeer begon breed, maar mijn passie voor SEO leidde me uiteindelijk naar het oprichten van mijn eigen bureau, Dificem, in 2019. Na bijna twee jaar besloot ik me verder te specialiseren in technische SEO bij Maatwerk Online, waar ik nu het aanspreekpunt ben voor technische SEO-vraagstukken. Mijn interesse in automatisering en AI, met name door het gebruik van Python en ChatGPT, heeft mijn werk sterk verbeterd, wat me zelfs de kans gaf om te spreken op BrightonSEO in 2024. Naast mijn werk ben ik een fanatiek reiziger en marathonloper, waarbij ik als digital nomad regelmatig vanuit verschillende landen werk.

Meer over Frank

Meer blogs

Keywords clusteren op basis van SERP similarity met Python

Keywords clusteren op basis van SERP similarity met Python

Het clusteren van keywords blijft voor veel specialisten een taak dat tijdrovend is en in de meeste gevallen niet goed wordt gedaan. Op basis van aannames wordt vaak gekeken welke keywords in potentie bij elkaar zouden kunnen passen. Dit terwijl clusteren op basis van...