Bijna iedere Nederlander gaat vroeg of laat in aanraking komen met het coronavirus. Misschien niet direct met het virus zelf maar economisch gaat toch bijna iedereen gevolgen merken. Verschillende sectoren worden gigantisch getroffen. Het onderwijs is er daar één van.
Door de maatregelingen van de overheid is fysiek lesgeven niet meer mogelijk. Deze lessen worden nu online verzorgd. Via handige tools als Google Classroom wordt alsnog de geplande lesstof behandeld. Toch is dit verre van ideaal.
Een ander probleem is de werving van studenten. Dit wordt door veel mensen vergeten. Scholen zijn niet alleen gesloten voor lessen, maar ook open dagen en avonden gaan niet door. Dit zorgt ervoor dat scholen toekomstig studenten niet kunnen informeren over hun studiekeuze. Hierdoor ontstond er plots een mooi initiatief. Huidige studenten gingen via social media aanbieden om vragen te beantwoorden.
Daarom ben ik, samen met een aantal mede ondernemers een nieuw initiatief gestart. Een initiatief dat toekomstig studenten helpt alle vragen te stellen die ze hebben over het wo, hbo en mbo. Door deze antwoorden kunnen ze alsnog een weloverwogen studiekeuzen maken. Interessant, vind je niet?
Het nadeel van social media
De laatste weken ontstond er een mooi initiatief op social media. Studenten van huidige opleidingen boden aan vragen te beantwoorden over hun opleiding.
Maar wat als je op social media niemand kent van jouw toekomstig opleiding? Wat als je opleiding erg specifiek is en je sowieso niemand kent die deze volgt? Dat moet toch makkelijker kunnen. Het stellen van vragen aan studenten zou überhaupt makkelijk moeten zijn. Ook buiten open dagen of avonden om.
Dat dachten wij ook. Wij vinden dat er een centraal platform zou moeten zijn. Een platform waar je jouw vragen kwijt kunt aan leeftijdsgenoten die deze studie al volgen. Een centrale plek waar studenten met elkaar in contact komen en de kans hebben om te sparren over opleidingen en scholen.
Eén centraal platform voor al je studievragen
Op een zaterdag stuurde mijn maat en zakenpartner, Hidde, een bericht. In onze ogen ontstond er tijdens deze crisis vraag naar een probleem dat al langer speelde.
Nu scholieren niet meer de kans krijgen om vragen te stellen aan studenten tijdens open avonden, zorgt dit voor een groot probleem. Deze vragen liggen nu bij de hogescholen. Echter hebben zij ook een commercieel belang bij het binnenhalen van studenten. Daarnaast zien hogescholen hun opleiding ook anders dan de studenten zelf. Het stellen van vragen aan de hogescholen lost het probleem dus ook niet op.
Ons doel is duidelijk: huidige scholieren een centraal platform bieden waar zij hun vragen kwijt kunnen aan studenten. Waar ze overzichtelijk kunnen zien welke vragen al gesteld zijn en waar ze eenvoudig in contact kunnen komen met mede studenten. Een platform dat ervoor zorgt dat iedereen alsnog de juiste studiekeuze kan maken.
StudieDirect.nl
Sinds vrijdag 3 april is het een feit: ons platform StudieDirect.nl is online en bruikbaar. Nu een kleine drie dagen verder worden de eerste vragen al gesteld. Tof dat er nu al resultaat zichtbaar is. Zo komen we weer een stukje dichterbij ons doel.
Het concept
Ons concept is simpel maar effectief. We leggen een connectie tussen middelbare scholieren, studenten en ouders. Heb je een vraag over een opleiding of studiekeuze? Dan stel je deze eenvoudig in het forum. Aan deze vraag koppel je een categorie, zodat deze bij de juiste persoon uitkomt. Vervolgens zullen studenten die deze opleiding daadwerkelijk volgen, de vragen beantwoorden.
Het doel is om het maken van een studiekeuze te vereenvoudigen. Doordat studenten vragen van elkaar beantwoorden, helpen ze elkaar. Zo zorgt StudieDirect.nl ervoor dat scholieren alsnog goed geïnformeerd aan de juiste studie kunnen beginnen.
Hoe het werkt
Zo simpel als ons concept is, zo simpel werkt ons platform. Je bedenkt je vraag en stelt deze binnen het juiste opleidingsniveau. Vervolgens kun je deze categoriseren via een sector. Onderin de pagina maak je een vraag aan met een duidelijke omschrijving en tag. Hierdoor komt je vraag bij de juiste personen uit. Vervolgens kun je via de mail op de hoogte gehouden worden van reacties.
Om een vraag te stellen of te kunnen beantwoorden dien je een account aan te maken. Via een account kun je eenvoudig gebruik maken van ons forum. Daarnaast bieden we je ook de mogelijkheid berichten te versturen en medestudenten te vinden.
Wil je ook op ons platform?
Ben jij een student met een vraag? Twijfel je over jouw studiekeuze? Of wil je vragen beantwoorden als student of docent? Dan ben je van harte welkom op ons platform. Je kunt eenvoudig gebruik maken van ons platform op www.studiedirect.nl.
Heb je vragen over het forum of hoe wij dit gebouwd hebben? Dan kun je mij altijd een berichtje sturen of bellen. Hopelijk kunnen we op deze manier zo veel mogelijk studenten helpen met hun studiekeuze.