Contentplan creëren op basis van de people also ask met Python en ChatGPT

Written by: Frank

Publication date: 6 augustus 2024

Anno 2024 is het nog altijd niet eenvoudig datagedreven te achterhalen wat op long tail keywords zoekvolume zit. Keyword tools laten je toch gauw in de steek en vaak blijft het gokken waar je op in wilt zetten. Het achterhalen van zoekgedrag op basis van de problemen waar de potentiële doelgroep tegenaan loopt geeft vaak een goede indruk, maar echt datagedreven is het niet. In deze blog ga ik je vertellen hoe je datagedreven en automatisch een contentplan kunt bouwen op basis van de ‘people also ask’. Ik geef het script gratis weg zodat je hier ook zelf mee aan de slag kunt.

Wat is de people also ask en waarom is dit ideaal

De ‘people also ask’ sectie in Google is een element op de zoekresultaten waarin veelgestelde vragen getoond worden. Dit element is niet te verkrijgen met structured data maar ontstaat organisch. Op bijna iedere zoekopdracht is de ‘people also ask’ bijna zichtbaar wat het ideaal maakt om te scrapen.

Waarom de people also ask gebruiken

De ‘people also ask’ is ideaal omdat dit een sterke suggestie geeft dat er zoekvolume op deze specifieke vragen zit. Google geeft letterlijk aan dat andere mensen deze vragen ook stelden op basis van een eerdere (vaak relevante) zoekopdracht. Hierbij geeft het geen garantie maar kunnen we er vanuit gaan dat dit in veel van de gevallen wel zo is, dit leert ook de praktijk ons.

People also ask als basis van je strategie

Voor een klant in de vastgoedwereld ben ik tegen het einde van 2023 begonnen met een SEO strategie die enkel gebaseerd was op vragen uit de ‘people also ask’. Zonder verder onderzoek zijn we de SERP leeg gaan halen en hebben we deze vragen verzameld. Deze vragen hebben we samengevoegd en gebruikt als basis van onze strategie.

Al snel werd duidelijk dat hier veel zoekvolume op zat. Zo stegen we binnen een aantal maanden hard qua verkeer en zagen we ook de conversies omhoog schieten. Wat daarnaast interessant was, is dat we ook op meer koop gerichte termen waar we geen optimalisaties voor deden stegen qua rankings. Het beantwoorden van deze vragen deed hem dus ook om topical authority op te bouwen.

Contentplan automatiseren met Python

Het fijne aan een programmeertaal als Pyton is dat we dit kunnen gebruiken om de SERP te scrapen. Voor belangrijke keywords kunnen we dus de ‘people also ask’ sectie scrapen om relevante vragen te achterhalen. Iets wat erg krachtig is als je snel een contentplan wilt genereren

SERP scrapen met Python

Het begint allemaal bij het verzamelen van de keywords waarvan je de ‘people also ask’ wilt scrapen. Hier kun je vaak de keywords voor gebruiken die uit het zoekwoordenonderzoek naar boven zijn gekomen. Door Python de ‘people also ask’ vragen van deze keywords te laten verzamelen creëer je in één keer een gigantische lijst met relevante vragen waar je doelgroep mee zou kunnen komen.

Clusteren van de vragen

Wanneer je de lijst met vragen hebt verzameld, zal je merken dat niet iedere vraag relevant is. Helaas is het zo dat de ‘people also ask’ niet altijd relevante vragen toont. Dit is iets wat je het beste zelf kunt beoordelen en achteraf kunt herstellen. Wel kun je Python gebruiken om soortgelijke vragen samen te voegen zodat je slechts één stuk content creëert wat antwoord geeft op deze vragen.

In een eerdere blog over het automatisch clusteren van keywords met Python vertelde ik over een script wat op basis van SERP similarity keywords kan clusteren. Dit script is eenvoudig te hergebruiken om de vragen te clusteren zodat je een stuk content kunt genereren wat alle vragen beantwoordt.

Automatisch creëren van een blogtitel

Nadat je de vragen hebt geclusterd kunnen we aan de slag met het genereren van een passende en alles overkoepelende blogtitel. Een ideale taak voor ChatGPT. Door ChatGPT de vragen te tonen die ongeveer hetzelfde betekenen hebben we de input die het nodig heeft om hier een overkoepelend onderwerp voor te verzinnen.

Middels de ChatGPT API kunnen we dit deel ook eenvoudig automatiseren om te voorkomen dat we handmatig per groepje vragen een blogtitel hoeven te creëren. We kunnen automatisch de data middels de API naar ChatGPT sturen en ook hier voorkeuren qua gedrag meegeven van het model.

Zo willen we dat ChatGPT geen overdreven blogtitel gaat genereren zoals het dit vaak doet. We willen een overkoepelende maar niet al te creatieve titel verzinnen. Door aangepaste parameters met een afwijkende temperature, top P en presence penalty mee te geven kunnen we het model een minder creatieve output laten genereren. Vooral de temperature heeft hier een positief effect op.

Werking van het script in makkelijke taal

Op basis van een zelf te bepalen lijst aan keywords scraped het script middels de API van SerpAPI de zoekresultatenpagina. Het verzamelt de vragen uit de ‘people also ask’ en genereert een lange lijst aan keywords die we kunnen gebruiken als vragen om te beantwoorden. Via mijn cluster script op basis van SERP similarity clusteren we de keywords. Vervolgens schieten we de geclusterde vragen naar ChatGPT en vragen we een overkoepelende blogtitel. Middels de parameters die we mee kunnen schieten maken we ChatGPT minder creatief. Vervolgens hebben we een output met een blogtitel en vragen die we in de blog kunnen beantwoorden.

Ga zelf aan de slag met het script

Wil je zelf automatisch een contentplanning maken op basis van het script gebruik dan mijn Google Colab. Je kunt eenvoudig zelf je lijst aan keywords uploaden en vervolgens het script voorzien van de API van SerpAPI en ChatGPT. Het script zal op basis hiervan een volledig contentplan maken en deze als output aan je teruggeven. Mocht je vragen hebben of extra toevoegingen zien, stuur me dan vooral een bericht.

About author

My career as an online marketer began broadly, but my passion for SEO eventually led me to found my own agency, Dificem, in 2019. After almost two years, I decided to further specialize in technical SEO at Bespoke Online, where I am now the point of contact for technical SEO issues. My interest in automation and AI, especially through the use of Python and ChatGPT, has greatly enhanced my work, which even gave me the opportunity to speak at BrightonSEO in 2024. In addition to my work, I am an avid traveler and marathon runner, regularly working from different countries as a digital nomad.

More about Frank

More blogs

Keywords clusteren op basis van SERP similarity met Python

Keywords clusteren op basis van SERP similarity met Python

Het clusteren van keywords blijft voor veel specialisten een taak dat tijdrovend is en in de meeste gevallen niet goed wordt gedaan. Op basis van aannames wordt vaak gekeken welke keywords in potentie bij elkaar zouden kunnen passen. Dit terwijl clusteren op basis van...

Structured data: dé complete gids

Structured data: dé complete gids

Structured data, het meegeven van context aan een pagina zodat zoekmachines zoals Google jouw content en dus website beter gaan begrijpen. Voor veel SEO specialisten is structured data een ‘pain in the ass’ maar voor anderen, die slim inspelen op de mogelijkheden van...