Vroeger toen ik klein was stond mijn verjaardag altijd in het teken van het krijgen van cadeau’s. Ruim van te voren vertelde ik mijn ouders wat ik wilde hebben. Toch was het altijd afwachten. Weken van te voren was ik al zenuwachtig.
Precies 21 jaar geleden werd ik geboren. Wat bekend dat vandaag mijn verjaardag is. Ondanks dat ik nog steeds cadeau’s zal ontvangen (tenminste, daar ga ik maar vanuit), blijven de zenuwen achterwege. Voor mij staat een verjaardag tegenwoordig meer in het teken van geven.
Juist daarom leek het mij leuk mijn 21 belangrijkste marketing lessen die ik de afgelopen jaren heb mogen leren met jullie te delen. Veel van deze tips gebruik ik dagelijks tijdens mijn werk en zie ik daarom als belangrijk. Hopelijk vind je ze net zo waardevol als ik!
#1 Waarde
De nummer één tip die ik altijd geef aan mensen die aan de slag willen met hun online marketing, is waarde. Waarde is van essentieel belang. In elke marketingcampagne die je op zet. Waarde zorgt namelijk voor een mooi effect. Wat je namelijk ook voor campagne doet, wanneer deze waardevol genoeg is zullen mensen altijd meer willen.
Door waardevolle content te delen creëer je als het ware fans. Fans die zich bijvoorbeeld abonneren op je Youtube kanaal of je willen volgen op Instagram. Ze moeten bij het consumeren van je content niet willen wachten op nieuwe content. Het liefst consumeren ze direct door.
Een boek dat hier goed bij aansluit is één fan per dag. In dit boek wordt stap voor stap omschreven hoe je als het ware fans voor je organisatie kunt gaan winnen. Het voordeel hiervan is, dat wanneer ze enorm fan zijn, ze een deel marketing voor je gaan doen.
#2 Consistentie
Een veel voorkomend probleem tegenwoordig is het opgeven van dingen. Je ziet het veel vaker terugkomen. Ook in online marketing is dit een enorme killer. Als je aan de slag gaat met online marketing is consistentie altijd een van de belangrijkste dingen die ik mee geef. Ga je met bloggen aan de slag en je stopt na een aantal weken of maanden hiermee, verdwijnt het nut. Wat je ook doet, zorg altijd dat je consistent aan de slag blijft gaan hiermee.
Een effectieve manier om consistent aan de slag te blijven gaan met je online marketing campagnes, is een planning. Wanneer je een planning maakt staat het vast. Je zult jezelf moeten gaan verplichten je hier aan te houden. Via verschillende tools kun je dit dan ook vooraf plannen. Bijvoorbeeld WordPress biedt je de kans blogs van te voren in te plannen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld in één dag meerdere blogs schrijven en deze inplannen voor de komende paar weken.
Kijk wel uit dat je jezelf niet overschat. Stapje voor stapje is beter dan halverwege stoppen. Zorg er dus voor dat je planning wel realistisch blijft en je jezelf niet overschat. Ze zeggen niet voor niets, mensen overschatten wat ze in een week kunnen doen, maar onderschatten wat ze in een jaar kunnen doen. Zo is het met je planning ook.
#3 Analyseren
Het bedenken van een succesvolle online marketing campagne kan iedereen. Maar het uitvoeren is een tweede. Het uitvoeren van een succesvolle online marketing campagne valt namelijk pas achteraf te bepalen. Een campagne is dan ook eigenlijk pas succesvol, wanneer je aan de hand van analyseren, deze kunt verbeteren.
Zorg er daarom voor dat je altijd je campagne op een één of andere manier weet te analyseren. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met zoekmachine optimalisatie, dan is het relevant het aantal bezoekers te analyseren via Google Analytics. Ga je een stapje verder kun je bijvoorbeeld ook nog het aantal posities waar op je rankt bijhouden via de Google Search Console.
#4 Spaghetti effect
Als ik terug in de tijd zou kunnen en opnieuw mijn bedrijf had mogen opbouwen had ik het volledig anders gedaan. Mijn focus van mijn online marketing lag verkeerd en ik bereikte de verkeerde doelgroep. Ik wist niet goed wat aansloeg en wat niet. Toch focuste ik me op het begin op slechts twee kanalen. Achteraf gezien de verkeerde.
Toen ik een aantal weken later een van mijn favoriete podcasts aan het beluisteren was kwam ik achter een mooi concept. Het spaghetti effect. Zoals zij het vertelde, je gooit een schep spaghetti tegen de muur en kijkt wat blijft plakken. Oftewel, je deelt content op veel verschillende kanalen en kijkt waar dit het beste aanslaat.
Dit is een enorm effectieve manier voor kleine ondernemingen. Zij hebben geen tijd om veel kanalen volledig bij te houden. Ze doen dit of half of helemaal niet. Door te kijken waar het aanslaat kun je eenvoudig achterhalen welke kanalen wel en niet nuttig zijn voor jouw onderneming. Let wel op dat je voor elk kanaal de juiste content gaat plaatsen en niet overal hetzelfde.
#5 Copywriting is de meest onderschatte marketing factor
Copywriting is enorm onderschat. Veel ondernemers denken dat het schrijven van teksten prima zelf kan. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit niet zo is. Veel ondernemers die enorm trots zijn op hun business schrijven hier zelf ook over. Juist deze teksten boeken geen succes.
Copywriting is een vak apart. Een goede website die vindbaar is op de beste woorden en een super webdesign heeft, converteert niet wanneer je niet de juiste teksten plaatst. Copywriting is daarom bij elke online marketing campagne belangrijk. Ben je er zelf niet goed in en ben je online marketeer? Dan is het belangrijk dat je dit gaat leren. Ben je ondernemer en ben je er niet goed in? Dan is uitbesteden een prima oplossing.
#6 Jouw verhaal boeit niet
Het klinkt vaak bot wanneer ik het mensen vertel. Maar het verhaal dat je hebt te vertellen boeit eigenlijk niet. Zeker niet in de online marketing. Wij mensen zijn enorm egoïstisch. Horen we het verhaal van een ander dan boeit het ons vaak niet. Het liefst zijn we zelf aan het woord. Zeker wanneer je een commercieel doel hebt moet je dus niet over jezelf gaan vertellen. Dit schrikt mensen af.
In plaats van vertellen over jezelf, ga je dingen vertellen over je doelgroep. Probeer je iets te verkopen, dan ga je vertellen over hetgeen wat je product oplost voor je doelgroep. Vertel het eindresultaat en leg altijd een één op één connectie. Zo voelen mensen dat de teksten voor hun bedoeld zijn. Je zult merken dat je een stuk meer conversie gaat halen.
#7 SEO is niet dood
Een veel terugkomende opmerking wanneer we praten over zoekmachine optimalisatie en online vindbaarheid is dat we niet allemaal op nummer één kunnen ranken. Dat is ook zo. Niet iedere bibliotheek kan op plek één ranken op de zoekopdracht bibliotheek. Sterker nog, geografisch zullen de zoekresultaten van elkaar verschillen verder zal het overgrote deel niet ranken op die zoekwoorden.
En toch slaat deze opmerking nergens op. Een opmerkelijk feit blijft namelijk dat 20% van de zoekopdrachten nog nooit eerder gedaan is. Dit houdt in dat er dagelijks honderden miljoenen zoekopdrachten worden gedaan die Google nog helemaal niet kent.
Daarnaast zijn er zoveel enorm veel mogelijkheden waar op je kunt ranken. Vaak kom ik zoekopdrachten met veel volume tegen voor mijn klanten waar amper concurrentie op is. Met een klein beetje moeite scoren zij nu bovenaan in Google op relevante zoekopdrachten.
#8 Marktsegmentatie
Een gigantische conversiekiller is het inzetten op een te brede doelgroep. Veel ondernemers zijn bang klanten mis te lopen wanneer ze hun doelgroep specifiek omschrijven. Ze zijn bang dat ze mogelijk potentiële klanten uitsluiten en niet gaan bereiken. Deze gedachte is vrij logisch, iedereen wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken om zo veel mogelijk om te zetten, toch?
Toch is marktsegmentatie heel belangrijk. Wanneer je jouw campagne namelijk te algemeen houdt, is het lastig om jezelf te gaan identificeren. Vertaal dit maar naar jezelf. Wanneer je een stukje tekst leest waarbij je echt het gevoel hebt dat het voor jou gemaakt is, dan is het toch logischer over te gaan op een aankoop?
Hou je het algemeen,dan is het lastig deze één op één connectie te maken. Je bereikt misschien minder mensen wanneer je jouw doelgroep klein houdt. Maar je conversie zal een stuk hoger liggen. Uiteindelijk zal dit er voor zorgen dat je meer om gaat zetten en precies die doelgroep die je als klant wil hebben, omzet tot klant.
#9 Mockups
Een meer praktische les die ik je graag mee wil geven zijn mockups. Toen ik net begon met mijn eigen bedrijf liep ik aan tegen het gebrek aan goede afbeeldingen. Of ik nam met mijn smartphone foto’s die niet heel professioneel overkwamen of ik maakte gebruik van gratis stockafbeeldingen. Niet heel erg, maar op mijn hoofdpagina’s wilde ik toch autoriteit uitstralen.
Een handige oplossing hiervoor waren mockups. Dit zijn als het ware stockfoto’s maar dan met jou afbeelding hierin verwerkt. Mede daardoor creëer je toch die professionaliteit met het persoonlijke. De foto’s zijn altijd scherp en zorgen voor die herkenning, zeker met je logo dat overal terugkomt.
Normaal zul je, als je gebruik wilt maken van mockups een grafisch designer in moeten huren of een abonnement af moeten sluiten bij een online programma. Echter, na een tijdje zoeken kwam ik bij Smartmockups. Een handige website die je in staat stelt mockups te maken. Zowel voor een abonnement als gratis! Echt een aanrader wanneer je hier mee aan de slag wilt gaan.
#10 Ultieme SEO plugin
Als je net als ik veel bezig bent met zoekmachine optimalisatie, dan ben je ongetwijfeld bekend met SEO plugins. De meest gebruikte plugin, die waarschijnlijk jij ook gebruikt is Yoast SEO. Echter, sinds een aantal maanden ben ik overgestapt op een nieuwe SEO plugin. In mijn ogen goedkoper en een stuk uitgebreider.
Daarom raad ik je aan gebruik te gaan maken van Rank Math. Deze gratis plugin is enorm in opkomst en is op bijna alle aspecten beter dan de premium Yoast SEO plugin. Daarnaast biedt het je ook nog eens een aantal leuke toevoegingen, zoal het eenvoudig implementeren van je schema.org codes. In mijn ogen is Rank Math de beste SEO plugin die er op het moment is.
#11 E-mailmarketing is effectief
Als ik soms statistieken voorbij zie komen over de hoeveelheid tijd die mensen doorbrengen in hun mail schrik ik daar wel van. Zeker als ondernemer krijg je veel mail binnen. Vaak gaat het om reclame of andere onzin. Maar toch ben je even afgeleid van je werk om te kijken. De concentratie is weg. Wat ik hiermee probeer aan te tonen is de kracht van e-mails.
Iedereen leest zijn e-mail. Het is op het moment één van de meest gebruikte communicatie middelen. Zeker op zakelijk gebied. Dat maakt e-mailmarketing enorm effectief. Door een waardevolle content te delen via je nieuwsbrief creëer je, zoals ik al eerder aan gaf, makkelijk fans.
Via bijvoorbeeld een gratis weg gever kun je eenvoudig veel contacten opbouwen. Deze ontvangen dan bijvoorbeeld een gratis e-book (probeer deze dan ook waardevol te maken) en komen in ruil hiervoor op je e-maillijst. Houdt tegenwoordig wel rekening met de strenge AVG wet.
#12 Een snelle reactie is belangrijker dan een oplossing
Of dit echt een marketing tip is of meer een algemene tip voor jouw bedrijf weet ik niet. Echter vind ik het wel een waardevolle les die ik heb geleerd de afgelopen jaren. Namelijk zoals de titel suggereert. Een snelle reactie is belangrijk. Waar het ook om gaat, klanten waarderen een snelle reactie altijd.
Uit onderzoek blijkt zelfs dat wanneer jij snel reageert en niet de oplossing biedt die ze vragen, dit toch gewaardeerd wordt. Zelfs wanneer je er zo langer over doet, blijf je beter gewaardeerd door je klanten. Zorg er dus altijd voor dat je snel bereikbaar bent. Je hoeft dan niet direct de oplossing te geven maar wel van jezelf te laten horen. Mensen snappen dan dat je er mee bezig bent en voelen zich begrepen.
#13 Personalisatie
In een eerder stukje gaf ik het belang al aan van het creëren van een één op één connectie. Het is ook belangrijk dat je dit terug laat komen door middel van personalisatie. Het is belangrijk dat je mensen zo veel mogelijk bij hun naam aanspreekt waar dit kan. Want wees eens eerlijk, iedereen vind het leuk zijn of haar naam te horen, toch?
Bijvoorbeeld in je e-mails moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de voornamen van je contacten. Zo hou je het persoonlijk en voelt het voor hun alsof de mails echt voor hen bedoeld zijn. Probeer dit ook bijvoorbeeld in je facturatie zoveel mogelijk terug te laten komen. Hiermee voorkom je dat mensen het idee krijgen dat ze slechts een nummertje zijn.
#14 Bepaal een duidelijke route
De kracht van online marketing zit hem in het behalen van een uiteindelijke conversie. Of je nu inzet op het creëren van naamsbekendheid of branding, uiteindelijk is een conversie het doel. Het is daarom altijd van groot belang dat je de route naar deze conversie stap voor stap voor je bezoeker uit gaat stippellen.
Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren is het dat mensen zelf nul initiatief nemen. Zeker niet als je iets van hen wilt en niet andersom. Daarom is het belangrijk dat je een duidelijke route uit gaat stippelen voor je doelgroep. Jij moet er voor zorgen dat ze deze route gaan bewandelen en je online marketing campagnes moeten je daar in gaan ondersteunen.
Wil je dus op je website dat mensen een offerte aan gaan vragen moet je doel al op je sociale media kanalen duidelijk zijn. Je moet er dan dus voor zien te zorgen dat ze doorklikken naar je website. Op je website moet je mensen de juiste route op sturen en zo veel mogelijk afleiding van deze route voorkomen. Alles moet een bepaalde waarde toevoegen dat er voor gaat zorgen dat je een conversie gaat realiseren.
#15 Gratis weg gever
Zoals ik al eerder aangaf is een gratis weg gever erg handig als je mensen langer aan je wilt binden. Mensen die namelijk over gaan op een aankoop een te hoge drempel vinden, krijgen zo nogmaals een manier om zich langer aan je te binden. Door bijvoorbeeld in ruil voor een gratis iets, hun e-mailadres te vragen kun je ze later nogmaals attenderen op jouw toegevoegde waarde.
Vervolgens weet je dat er een bepaalde interesse is. Ze zijn niet voor niets over gegaan op het besluit om gebruik te maken van je gratis weg gever. Aan de hand hiervan kun je directer jouw product of dienst gaan verkopen.
#16 Wees niet té commercieel
Een van de meest voorkomende fouten die veel online marketeers maken is het te commercieel overkomen. Vanaf moment één zijn ze in hun marketingcampagnes bezig met het overtuigen tot aankoop. Als er iets is wat mensen vervelend vinden zijn het verkopers. Bij velen gaat het nekhaar omhoog, bij het woord kopen.Het gaat je dan namelijk geld kosten.
Het is daarom belangrijk eerst waardevol te zijn, voordat je gaat verkopen. Zorg ervoor dat je campagnes waardevol zijn en dat mensen er echt iets aan hebben. Zo raken zij overtuigd van je expertise en zullen zij sneller overgaan op aankoop. Natuurlijk, het is niet verkeerd af en toe jouw doelgroep er op te attenderen wat je aanbiedt. Maar in de hoeveelheid hiervan moet je niet overdrijven.
#17 Canva
Waar online marketeers vaak tegen aanlopen is het feit dat voor elk design altijd een grafisch ontwerper moet worden ingeschakeld. Dit gaat makkelijk als er iemand op kantoor is die dit kan. Echter, net als bij mijn bedrijf, is dit wat lastiger. Al gauw moet je iemand inhuren en ben je veel tijd en geld kwijt. Een handige oplossing hiervoor is Canva.
Canva stelt je in staat om makkelijk en eenvoudig dingen te ontwerpen. Bijvoorbeeld wanneer je aan de slag gaat met social media, kun je eenvoudig hun sjablonen gebruiken. Pas ze natuurlijk wel zo aan, dat ze aan jouw huisstijl voldoen. Een ander voordeel is dat het gratis is. Althans in grote lijnen wel. Ze hebben een premium mogelijkheid, maar ook de gratis optie heeft het zeer veel opties.
#18 Het moet niet mooi zijn, het moet werken
Een les die ik als webdesigner moest leren van de online marketing wereld, is het feit dat niet alles mooi hoeft te zijn. Wanneer ik bezig ben met een website ontwerpen wil ik deze zo mooi als mogelijk maken. Logisch, het oog wil ook wat namelijk. Waar ik echter al snel achter kwam is dat het de conversie niet ten goede kwam. Mooi is meestal niet effectief.
Al snel merkte ik, dat wanneer ik een aantal aanpassingen deed, mijn websites beter converteerde. Door simpele aanpassingen te maken die wellicht voor het oog minder mooi waren, klikken mensen wel door. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van groene knoppen. Natuurlijk wanneer je design dit toelaat oogt dit het best. Dit zorgt er echter wel voor dat het effect verdwijnt. Knoppen die naar een conversie lijden vallen niet in het speciaal op. Het is dan misschien minder mooi om andere knoppen een minder dominante kleur te geven. Het zorgt wel voor een hogere conversie.
#19 Psychologie
Mijn interesses gaan al langere tijd uit naar psychologie. Zeker op het gebied van online marketing. Want zoals ze vaak zeggen. Je doelgroep lijken net mensen te zijn. Behandel ze dus ook zo. Pas kleine psychologische trucjes toe die er voor zorgen dat mensen eerder bepaalde handelingen gaan doen.
Een mooi voorbeeld hiervan zijn afbeeldingen. Afbeeldingen trekken enorm onze aandacht. Probeer je de aandacht te trekken van je doelgroep werkt dit dus heel goed. Maar kijk ook eens een stapje verder. Door bijvoorbeeld een persoon in een afbeelding ergens naar te laten kijken, bijvoorbeeld een knop, verhoog je de conversie. Ons brein legt de focus nu namelijk op de knop.
Deze en nog veel meer andere psychologische trucjes zorgen ervoor dat je marketingcampagnes net even iets beter gaan scoren dan je concurrentie.
#20 Videomarketing is de toekomst
Nu we tegen het einde van de blog aankomen is het ook tijd om de toekomst van online marketing te behandelen. Mijn lessen zijn namelijk leuk en aardig. Maar wat is er nu in de toekomst belangrijk? Daar wil jij natuurlijk als vooruitstrevende online marketeer op inspelen.
Video is misschien wel één van de belangrijkste trends. Logisch video’s zijn gewoon tof. Hoe vaak komt het niet voor dat je afgeleid bent door een video. Via socials en websites worden we er mee overladen. En ja, als we eerlijk zijn, is het ook beter dan het lezen van een tekst.
Zet daarom altijd in op video’s. Ze zijn tegenwoordig enorm makkelijk zelf te maken. Via een telefoon heb je zo een leuke social media vlog gemaakt. Door aan de slag te gaan met video’s zorg je voor veel meer aandacht. Zeker met adverteren zijn afbeeldingen haast achterhaald. Video’s trekken veel meer aandacht en zijn qua kosten gelijk.
#21 Imperfectie maakt je menselijk
Last but not least. Imperfectie is goed. Ja je leest het goed. Het is belangrijk menselijk over te komen in je online marketing campagnes. Mensen kopen namelijk alleen van mensen. Het is dus belangrijk dat je deze factor terug laat komen.
Dit doe je door imperfectie. Mensen maken nu eenmaal fouten. Dat maakt ons menselijk. Daarom is het maken van fouten niet erg. Al gaat het om een bewust spelfoutje of een incorrecte lijn in je afbeelding. Juist hierdoor en de manier hoe je hier op reageert, gaat er voor zorgen dat je doelgroep zich beter met je kan identificeren.
Dat waren mijn 21 online marketing lessen
Ruim drieduizend woorden en 21 tips. Bedankt dat je mijn volledige blog hebt gelezen. Hopelijk heb je er iets aan, en kun jij jouw online marketing job beter uitvoeren met mijn tips. Voor iedereen moeten er waardevolle tips tussen hebben gezeten die zo toe te passen zijn in de praktijk.
Als je mijn blog hebt gelezen zou ik het leuk vinden als je me kan vertellen wat mijn beste of misschien nuttigste marketing les voor je is. Bedankt voor het lezen en tot volgend keer!